Zniesławiona spółka ma szansę na zadośćuczynienie
Osoba prawna może domagać się nie tylko odszkodowania, ale także zadośćuczynienia np. za negatywną opinię w internecie – uznał Sąd Najwyższy w uchwale z 3 października 2023 roku (sygn. akt III CZP 22/23).
Dotychczas sądy kwestionowały możliwość przyznania zadośćuczynienia spółkom kapitałowym i przyznawały im jedynie odszkodowanie. Argumentowano, że nie mają one „uczuć” czy „godności”, które można by naruszyć, jak to ma miejsce w przypadku ludzi. O ile w stosunku do osób fizycznych sprawa nie budzi wątpliwości, to w stosunku do osób prawnych, sytuacja jest bardziej skomplikowana. Dlatego Sąd Apelacyjny w Gdańsku (sygn. akt I Aga 196/22) przedstawił Sądowi Najwyższemu zagadnienie prawne do rozstrzygnięcia: czy osoba prawna (np. spółka akcyjna) może domagać się od osoby, która naruszyła jej dobra osobiste, zapłaty zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.
Naruszenie dobrego imienia
W praktyce stosowania prawa omawiana kwestia budzi rosnące zainteresowanie ze względu na dość powszechną praktykę zamieszczania np. w mediach społecznościowych niczym niepopartych negatywnych opinii o produktach lub usługach. Tego typu praktyki często prowadzą do niesłusznego i bezprawnego naruszenia dobrego imienia lub zaufania do danego przedsiębiorcy. Osoba prawna może domagać się odszkodowania za takie działania, ale wtedy musi udowodnić i „wycenić” wyrządzoną szkodę materialną (np. musi udowodnić wysokość utraconego zysku). W przypadku zadośćuczynienia – nie musi dojść do straty materialnej. Sąd może zasądzić zadośćuczynienie, pomimo że osoba prawna nie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta